Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Monday, September 7, 2009

Elakkan H1N1

Last friday masa balik nak naik LRT i saw this, sebelum ni tak de pun. Alhamdulillah rakyat Malaysia makin peka.

Lately ni aku perhatikan ramai yg memakai mask buatan sendiri, yg mengunakkan kain. Mmg menjimatkan sbb kita just perlu basuh je then boleh pakai balik. Pening gak kalau hari2 pakai buang and kena beli & beli.

Tapi tahukah anda mask yg menggunakan kain langsung tidak memberikan apa2 perlindungan. Ramai sgt yg menjual mask kain ni lately so for me hentikan la dr membeli. Aku pun tak tau before this, dan saya telah membeli 2 keping tapi tak sempat pakai saya sudah terbaca info mengenai mask ni. Tak pela rugi sedikitkan.

Ok let me share the info.
1. Kalau anda mempunyai symptom seperti selsema or batuk, pakailah warna putih di dlm, manakala biru/hijau di luar. Ini adalah kerana warna biru/hijau tu sebagai filter dr terkena to others.
2. Kalau korang sihat, pakailah warna biru/hijau di dlm & putih di luar. Ini adalah kerana, warna biru/hijau tu akan filter apa2 yg korang sedut.

Aku pakai mask mcm biasala bila naik LRT/Monorail, tapi ada sorang diatas ni cara dia memandang aku sgt keji, mcm seolah2 aku ni alien yg sedang memakai mask putih. And dia gerak sedikit demi sedikit utk menjarakkan diri drpd aku. I understand, dia mesti ingat sesiapa yg memakai mask adalah mempunyai symptom2 kan, and lagipun dia bawak anak. aku tak ambik hati pun. Tapi jgnla pandang aku mcm aku ni alien.

And I went to Parkson last Saturday, and sama diorg sediakan sanitizer. Bagus, makin ramai yg mula peka.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin