Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Friday, July 17, 2009

Made in Malaysia tapi...

Range harga baju2 ni adalah dr RM39.90 - 41.90

RM31.90

RM39.90

RM41.90

RM41.90

Kerajaan seringkali melaungkan beli lah barangan Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia tentu sekali saya pun ingin support barangan Malaysia. Malah berasa amat bangga sekali melihat keluaran Malaysia yg begitu cantik, tapi apabila melihat harganya, saya tertanya2 kenapa ya barang Malaysia pun begitu mahal harganya. Ada yg boleh di samakan harga dgn barangan import. Knp terjadi begini ya? Sedangkan tiada duti import di kena kan.

Yang paling menyedihkan sesetengah barangan tadi qualitynya tidak dpt dipadankan dengan harganya. Pakai 2/3 x baju sudah mengelebeh di sana sini.

Handbag ni tertera Made in Malaysia, tapi harganya adalah RM200++ yg boleh di samakan dgn jenama import seperti guess, esprit, liz claiborne, nine west dan sebagainya. Walaupun tidak semua harganya boleh disamakan.


Baju2 ni sgt cantik designnya, tertulis juga Made in Malaysia, tapi harganya adalah mencecah ke RM129 - 169 yg mana boleh di samakan dgn sebahagian barangan import seperti MNG, Zara dan sebagainya.

Kenapa ini berlaku ya?

1 comment:

LITTLE DEWA said...

baby
aku rase soalannye terbalik la... kalu kite bleh beli brg2 import harga lebih sket dr harga brg buatan msia, kenapa kite nk bising plak bile brg buatan msia harga cenggini? sdgkan masih murah sket kalu nk compare ngan brg import kan :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin