Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Friday, September 3, 2010

How do i survive without a maid or helper?

Eh semua org just tulis topic raya je ke skrg kat blog ya?  Rata2 gitula kan, tapi kalau lari jap dari topic raya tak pe kan.  Well, aku tiba2 rasa nak tulis ni, sbb ramai kawan2 aku tiap kali jumpa je aku dok tanya how do i survive without a maid or helper.  Apa aku buat.  Well aku bukanla super woman ya, mmg penat tau tak de maid ni, semua kerja kena buat sendiri, helper yg dtg seminggu or 2 minggu sekali pun tak de, semua buat sendiri.  Mau tak penat.  Tapi maybe kalau buat jadual boleh jadi ok la. Meh aku share my schedule along the week.

Dengan budak buas 2 org ni,  huhuhuh mmg menguji kesabaran.

Monday to Friday
1. Kalau bukan bulan puasa, aku akan masak pagi2 kul 6 gitu for dinner,  ha masak awal kan, sbbnya kalau balik kerja baru nak masak aku rasa terbalik dapur, budak2 tu kalau aku balik je mesti  nak mengikut aku ke mana je, aku ke dapur diorng ke dapur, kalau duduk je kat dapur tu tak pe la kan, ni tidak, bukak peti ais, buka cabinet. Nak itu nak ini.

2. Tapi kalau bulan puasa, sbb aku balik kul 4,aku balik rumah dulu masak, then baru gi ambik budak2 tu, masak byk sikit so that boleh simpan sekali utk sahur, time sahur just panaskan je.

And lepas makan, kemas meja, simpan lauk dlm bekas & terus basuh pinggan, jgn biarkan pinggan berlonggok dlm sinki, konon nak basuh jap2 lagi, no no no terus basuh. Kalau tunggu nanti lagi rasa penat.

3.  Tiap hari lepas budak2 dah tidur tu kemasla apa yg patut sikit2, dlm 1/2 jam gitu dah cukup.  Then baru tidur. Kalau hari2 dah kemas kan, so tak dela rumah sepah sgt.

4.  Aku hantar baju ke dobi ya,  yala since tak de maid or helper hubby aku kata hantar je baju kat dobi senang,  so every week mmg hantar on saturday & ambik on sunday. So on sunday tu aku akan iron baju kerja for both of us utk monday - friday, senang sekali harung.  mmg penat, tapi penat sehari je, kalau buat hari2 lagi penat.
And dpt je baju dr dobi, terus simpan dlm almari, jgn biarkan berlonggok dlm plastic tu nanti sah2 lama2 makin tinggi pulak baju tak bersimpan.

5. Mcm vacuum rumah, mop lantai & basuh toilet oh aku ada my dear hubby yg sgt baik hati utk buat every week or kadang tu every 2 weeks. My hubby ni pembersih & pengemas orgnya, sangkut baju sana sini jgn harap dia bagi ya, mesti marah kalau dia nampak ada kain2 bersangkut ni. Aku mula nak kata nak ambik helper every 2 week utk bersihkan rumah, tapi my hubby kata tak payah, dia boleh buat semua. Lega ada penolong. hehehehe.


So itu jela jadual saya, simple je kan.  Penat mmg penat, tapi kalau buat routine gini insyallah penat tu bolehla di kurangkan.  Selamat Berpuasa, Selamat Berbuka & Selamat pulang ke kampung halaman bagi yg akan pulang beraya on this weekend, aku dengar ramai gak yg dah start balik weekends ni kan.

And of course Selamat Bershopping, sah2 weekend ni ramai org kat Mall, last weekends utk shopping sebelum raya.

6 comments:

Adrina Adi said...

baby, betul tu. kalau ada proper jadual mmg kerja jadi mudah.

and i agree with u. seboleh2nya jgn tangguh kerja2 rumah mcm basuh pinggan, lipat kain or simpan toys. nanti dah menimbun, malas tu makin menjadi jadi.

nice entry beb! i m loving it :P

ceritacherita said...

ed,
tula kan, tangguh tu yg jgn, mmg penat nak kena kemas sikit2 hari2, tapi better then biar and last2 penat kena kemas byk.

yatie sawanila said...

dulu masa kerja buat camtulah but ada helper every weekend... tapi bila dah jadi housewife no more helper.. tapi masak pukul 6 pagi for dinner resepek beb..... i pukul 6 ptg pun belum tahu nak mkn apa...

ceritacherita said...

yatie,
terpaksa masak pagi2, so mlm2 sudah kena fikir idea nak masak apa. hehehehe

mummysyafie said...

yang no 4 dan no 5 tu kiter sama. antar dobi je..antar hari sabtu n amik hari selasa.

ceritacherita said...

mummysyafie,
ha ada geng pun, sbb ramai yg terkejut gak bila kata hantar dobi, kata knp tak beli washing machine je.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin